Feedbackbeheerder geeft je bedrijf inzicht in de kopers. Je kunt statistieken voor verkopersbeoordelingen op korte en lange termijn bekijken, inclusief gedetailleerde feedbackberichten.
Kopers kunnen slechts één feedbackopmerking per bestelling indienen. De link om feedback te geven vind je op de hoofdwebsite van Amazon, op de pagina Bestelgegevens in Je account, en is 3 dagen nadat de bestelling is bevestigd voor kopers beschikbaar. We sturen ook een feedbackherinnering binnen 2 dagen na de maximale geschatte leverdatum van de bestelling of binnen 22 dagen na het plaatsen van de bestelling (afhankelijk van welke datum het eerst komt) als een koper nog geen feedback heeft gegeven.
We raden je aan om eventuele situaties op te lossen door de oorzaak van elke negatieve beoordeling te onderzoeken, de zorgen van de koper aan te pakken en je processen en beleid te verbeteren. Zie Je feedbackbeoordeling verbeteren voor tips over het vragen om en beheren van feedback.
Om feedback te geven, moet een koper je beoordelen aan de hand van een 5-sterrensysteem:
Feedbackpercentages worden afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal en daarom kunnen je totalen soms op 99% uitkomen in plaats van op 100%. Als een verkoper bijvoorbeeld 1001 positieve, 15 neutrale en 4 negatieve beoordelingen heeft, worden de percentages voor een totaal van 1020 beoordelingen weergegeven als 98% (afgerond vanaf 0,981), 1% (afgerond vanaf 0,014) en 0% (afgerond vanaf 0,003), voor een totaal van 99%.
We berekenen je feedbackscore met de volgende methode:
SOM (positieve feedback) / SOM (alle feedback) voor feedback die is achtergelaten in de laatste 30 dagen, 90 dagen, 365 dagen en levensduur.
Stel dat je de volgende feedbackscores hebt:
Feedback | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
---|---|---|---|---|---|
Beoordelingen per feedback | 55 | 35 | 5 | 3 | 2 |
We verzamelen je feedback over perioden van 30 dagen, 90 dagen, 365 dagen en levenslang. Na verloop van tijd zullen je geaggregeerde sterrenbeoordeling en positieve feedbackpercentage veranderen naarmate je feedback zich door elke tijdsperiode verplaatst. Als je denkt dat je feedback onjuist is verwijderd, controleer dan of de feedback is overgeplaatst naar een andere tijdsperiode.
Als je meer dan 10 keer feedback van kopers hebt in de afgelopen 12 maanden, zien klanten je feedbackscore van 12 maanden en de totale score van je levenslange feedback in de volgende indeling op de pagina Aanbiedingsvermeldingen:
XX% positief in de afgelopen 12 maanden. (YYYY totale beoordelingen).
Als je minder dan 10 keer feedback van kopers hebt in de afgelopen 12 maanden, of als al je feedback van het vorige jaar is, zien klanten je levenslange feedbackscore en de totale score van je levenslange feedback in de volgende indeling op de pagina Aanbiedingsvermeldingen:
XX% positief. (YYYY totale beoordelingen).
De Feedbackbeheerder bestaat uit twee tabellen:
In de tabel Feedbackbeoordeling wordt je feedbackbeoordeling van de afgelopen 12 maanden weergegeven, evenals je percentages en overeenkomstige werkelijke aantal feedback in de afgelopen 30 dagen, 90 dagen, 365 dagen en levenslang.
De tabel Huidige feedback wordt gerangschikt op de ontvangstdatum van feedback en geeft de feitelijke feedback weer met het bijbehorende bestelnummer en de beoordeling.
Je kunt deze reacties zien door op de link Details te klikken voor de feedback die je wilt bekijken.
In Huidige feedback weergeven kun je de volgende acties uitvoeren:
Kopers hebben 90 dagen om feedback te geven en 60 dagen om deze te verwijderen. Amazon zal feedback alleen verwijderen als deze voldoet aan de criteria die zijn vermeld in ons beleid.
Als een koper een fout maakt bij het evalueren en indienen van feedback, kun je deze niet bewerken, maar de koper kan deze verwijderen.
Zie Wat kan ik doen aan onjuiste negatieve feedback? voor meer informatie.