Je kunt sjablonen voor voorraadbestanden gebruiken om je producten in de Amazon-catalogus te vermelden en ze te koop aan te bieden op Amazon. Met sjablonen voor voorraadbestanden kun je productvermeldingen in bulk toevoegen of bewerken. Je kunt een sjabloon maken die aan je specifieke vereisten voldoet en verschillende soorten producten in meerdere categorieën aanbieden met één sjabloon. Maak eerst een sjabloon met behulp van de tool Een product toevoegen via Uploaden. Zie Sjabloon voorraadbestand maken voor meer informatie.
Als de items die je aanbiedt al in de catalogus van Amazon staan, kun je het bestand Voorraadlader gebruiken om je prijzen en aantallen toe te voegen die te koop zijn. Dit is het gemakkelijkste bestand om te gebruiken. Je hoeft alleen maar de ISBN, UPC of EAN te weten.
Als de items die je aanbiedt boeken zijn en niet in de catalogus staan, of als je de ISBN, UPC of EAN niet kent, kun je het standaard boekenladerbestand gebruiken. Je verstrekt informatie over het boek (zoals titel en auteur) en wij controleren of dit al overeenkomt met een catalogusitem. Als het niet overeenkomt, maken we een nieuw catalogusitem op basis van de door jou opgegeven informatie. Mogelijk willen boekverkopers ook voorraad laden met behulp van de UIEE-indeling. Met deze optie kun je, als je geen ISBN-codes hebt, je items nog steeds laden naar Marketplace door te profiteren van de ISBN-afstemmingsfunctie van Amazon. Voor boeken die geen ISBN-codes hebben worden nieuwe gegevenspagina's gemaakt.
Als de items die je aanbiedt behoren tot de categorie Muziek, kun je het muziekladerbestand gebruiken. Als je product al in de catalogus van Amazon staat, voegt Amazon je productvermelding toe aan de bestaande pagina. Als je product nog niet in de catalogus staat, maakt Amazon een nieuwe cataloguspagina op basis van de informatie die je hebt opgegeven.
De sjabloon Prijs en hoeveelheid is erg handig voor eenvoudige wijzigingen in de voorraad. Hiermee kun je je bestaande voorraad op Amazon wijzigen of verwijderen door alleen SKU, prijs en aantal in je upload in te dienen.
We raden je aan een reservekopie van je voltooide sjabloon op de harde schijf van je computer te bewaren.
De SKU is het belangrijkste veld van elk voorraadbestand en mag niet worden gewijzigd of hergebruikt. Amazon gebruikt de SKU-codes in je voorraadbestand om je productvermeldingen (de ASIN op de productpagina en je aanbod) te koppelen aan je individuele voorraadniveaurecords in de Amazon-catalogus. Dit betekent het volgende:
We raden je aan altijd de UPC, EAN, JAN of ISBN op te geven wanneer je een nieuwe productpagina op Amazon maakt. Zie Product-ID's voor meer informatie. Zie Vereisten voor categorieën en productcodes voor een overzicht van de vereisten voor elke categorie, inclusief uitzonderingen indien van toepassing.
Klanten gebruiken voornamelijk zoektermen (trefwoorden) om producten op Amazon te vinden. Goede zoektermen zijn belangrijk voor het vergroten van de zichtbaarheid van het product. De meeste producten bieden ondersteuning voor vijf trefwoorden. Denk zoals klanten en gebruik zoektermen die populair zijn op je eigen website of voor je productlijn. Zie De zoekfunctie gebruiken voor meer informatie over het gebruik van zoektermen.
Sommige categorieën ondersteunen variatierelaties die één parent-product en meerdere child-producten bevatten.
Parent-producten zijn niet-verkoopbare producten die je in je voorraadbestand vermeldt, zodat je relaties tussen producten kunt creëren.
Child-producten zijn unieke, verkoopbare producten die gekoppeld zijn aan een parent-product. Het child-product is vergelijkbaar met andere child-producten (of producten op hetzelfde niveau) die gekoppeld zijn aan hetzelfde parent-product. Het child-product wijkt echter af van de producten op hetzelfde niveau volgens specifieke criteria. Deze criteria worden beschreven in de sectie over variatiethema's van het tabblad Gegevensdefinities in de sjabloon voorraadbestand. Aanvaardbare variatiethema's verschillen per categorie, maar kunnen kenmerken zoals grootte, kleur en smaak bevatten.
Stel waar mogelijk parent-child-relaties in je voorraadbestand in. Hierdoor zijn zoekresultaten veel beter beheersbaar voor klanten, omdat gerelateerde child-producten worden gegroepeerd. Wanneer je parent-child-relaties instelt, maak je onderscheid tussen elk child-product in de titel. Als je bijvoorbeeld shirts verkoopt en sommige zijn rood en sommige zijn blauw, gebruik je 'Shirt, Rood' en 'Shirt, Blauw'.
Je kunt de child ASIN-codes voor elke parent ASIN bekijken in de Amazon-catalogus op de pagina Een product toevoegen in je verkopersaccount.
Zie Variatierelaties voor meer informatie.
Voordat je je voorraadbestand uploadt naar Amazon, moet je het opslaan als een tekstbestand (door tabs gescheiden). Voer deze stap uit nadat je producten aan je productvoorraadbestand hebt toegevoegd.
Je bent nu klaar om je voorraadbestand te uploaden. Raadpleeg Je voorraadbestand uploaden voor meer informatie.
De doorlooptijd tot verzending is de tijd die je nodig hebt om een product bij je transporteur te krijgen. De totale verzendtijd is dan doorlooptijd + transporttijd
In de volgende tabel worden de fulfillment-berichten weergegeven die Amazon aan klanten verstrekt op basis van de beschikbaarheid op productniveau die je in je voorraadgegevensfeed opgeeft. Je beschikbaarheid op productniveau moet een getal tussen 0 en 30 zijn.
Invoer | Beschikbaarheidsbericht | Min dagen | Max dagen |
---|---|---|---|
NULL, 0 | Op voorraad | 1 | 2 |
1 | Op voorraad | 1 | 2 |
2 | Op voorraad | 1 | 2 |
3 | Op voorraad. De verwerking duurt 2 tot 3 dagen extra voor bestellingen van deze verkoper. | 2 | 3 |
4 | Op voorraad. De verwerking duurt 3 tot 4 dagen extra voor bestellingen van deze verkoper. | 3 | 4 |
5 | Wordt gewoonlijk binnen 4-5 werkdagen verzonden | 4 | 5 |
6-10 | Wordt gewoonlijk binnen 1 tot 2 weken verzonden | 6 | 10 |
11-15 | Wordt gewoonlijk binnen 2 tot 3 weken verzonden | 11 | 15 |
16-20 | Wordt gewoonlijk binnen 3 tot 4 weken verzonden | 16 | 20 |
21-30 | Wordt gewoonlijk binnen 1 tot 2 maanden verzonden | 21 | 30 |
Als je meerdere marketplaces hebt geselecteerd bij het genereren van je categoriespecifieke voorraadbestand op de pagina Producten toevoegen via uploaden, is deze sectie van toepassing. Als je extra marketplaces in je sjabloon opneemt, worden er kolommen toegevoegd waarmee je marketplace-specifieke aanbiedingsgegevens kunt verstrekken, met inbegrip van de prijs. Geef voor elke SKU aanbiedingswaarden op voor elke marketplace waarin je het item wilt aanbieden. De productgegevens die je in je sjabloon opgeeft, zijn van toepassing op de SKU in de marketplace waar je je sjabloon indient. Als je aanbiedingsgegevens opgeeft in je sjabloon voor een marketplace waarvoor de productpagina voor je productvermelding nog niet bestaat, probeert Amazon de productpagina aan te maken door je productgegevens te vertalen naar de primaire taal van de gevraagde marketplace. De voltooiing daarvan kan tot 48 uur duren.
MMT is een uitbreiding van de categoriespecifieke voorraadbestandssjablonen die je kunt genereren op de pagina Producten toevoegen via uploaden in Seller Central. Je kunt MMT genereren door naar Producten toevoegen via uploaden te gaan in het menu Voorraad in Seller Central. Als je MMT wilt genereren, selecteer je meerdere marketplaces voordat je je sjabloon genereert. In de lijst met selecteerbare marketplaces die wordt weergegeven, staan alle marketplaces waarin je bent gemachtigd om te verkopen en je accounts te koppelen.
Gebruik een consistente decimaal scheidingsteken in de hele sjabloon, ook voor prijzen op elke marketplace. Dit moet het decimaal scheidingsteken zijn dat je normaal gebruikt bij het gebruik van de Amazon-productvermeldingssjablonen.
Prijzen moeten worden opgegeven in de primaire valuta van elke marketplace. De valuta voor elke marketplace wordt weergegeven in de kop van de kolom.
In tegenstelling tot de sjabloon voor één enkele marketplace bevat MMT kolommen voor elke secundaire marketplace die je kunt gebruiken om informatie over je aanbieding te verstrekken (bijv. de prijs). Deze kolommen van de sjabloon zijn gemarkeerd met koppen die de marketplace aangeven waarop de kolommen van toepassing zijn (bijv. VK, DE). Je moet ten minste een prijs opgeven om een productvermelding in een secundaire marketplace aan te maken. Als het ASIN nog niet bestaat in de secundaire marketplace, probeert Amazon de productvermelding op die marketplace voor je aan te maken.
Ja. Wanneer je je productgegevens in de loop van de tijd op de home-marketplace bijwerkt, worden je bijgewerkte productgegevens vertaald in de talen van de secundaire marketplaces en bijgewerkt op de productpagina's op die marketplaces. Houd er rekening mee dat als je je eigen vertaalde inhoud rechtstreeks op een secundaire marketplace verstrekt met behulp van een andere tool voor productvermeldingen, die content voorrang heeft op huidige of toekomstige vertalingen die door Amazon worden uitgevoerd.
Nee. Voor elke SKU kun je aanbiedingsgegevens verstrekken voor alle marketplaces waarin je je item wilt aanbieden. Elke SKU kan worden vermeld in een of meerdere marketplaces in de sjabloon. De rood gemarkeerde cellen zijn alleen vereist als je deze in die marketplace wilt vermelden.
Nee. Als de gegevenspagina in een secundaire marketplace bestaat en je waarden voor de secundaire marketplace opgeeft voor de prijs en de valuta in MMT, maakt Amazon de aanbieding voor het ASIN aan op de secundaire marketplace. Als de gegevenspagina niet bestaat in de secundaire marketplace, probeert Amazon namens jou de gegevenspagina aan te maken.
Het maken van een productpagina met je aanbieding kan tot 48 uur duren, maar wordt meestal binnen 24 uur voltooid. Wanneer je waarden opgeeft voor de prijs en de valuta voor een secundaire marketplace, geef je de intentie om producten in die marketplace aan te bieden en probeert Amazon de productvermelding op die marketplace voor je aan te maken. Het is mogelijk dat Amazon vanwege wettelijke en nalevingsredenen namens jou geen productpagina aan kan maken. We raden je aan Voorraad beheren voor de secundaire marketplace na 48 uur meteen te controleren om er zeker van te zijn dat je productvermeldingen zijn gemaakt.
Ga voor meer informatie naar de pagina Beperkingen betreffende categorie, product en inhoud van Amazon .
Ja. Voor elke SKU in je MMT waarvoor de productpagina niet bestaat in een secundaire marketplace en waarvoor je een prijs hebt opgegeven, bevat het verwerkingsoverzicht een bericht waarin wordt aangegeven dat Amazon namens jou de productpagina probeert aan te maken. Omdat het verwerkingsoverzicht wordt gegenereerd voordat het proces voor het aanmaken van productpagina's op secundaire marketplaces is voltooid, bevat het verwerkingsoverzicht geen informatie over de status van het aanmaken van productvermeldingen op secundaire marketplaces.
Ga naar het menu Voorraad in de navigatiebalk bovenaan en selecteer Voorraad beheren. Zoek de SKU die je wilt controleren en klik in de rechterkolom op Bewerken. Scrol op het tabblad Aanbieding omlaag op de pagina om de status van het ASIN in elke marketplace te vinden. Als Amazon je productvermelding nog aan het vertalen is, wordt dit weergegeven als 'In behandeling'. Als de vertaling niet kan worden voltooid, wordt dit ook weergegeven.
Naast het verstrekken van waarden voor alle vereiste kenmerken, raadt Amazon je aan waarden op te geven voor nalevingskenmerken zoals power_plug_type. Houd er rekening mee dat deze kenmerken niet van toepassing zijn op alle producttypen en marketplaces, en daarom mogelijk niet voor alle producttypen in de sjabloon voorkomen.
Je moet je houden aan alle toepasselijke wetten bij het aanbieden en verkopen van producten op Amazon, ook aan toepasselijke wetgeving in elk rechtsgebied waarin je producten worden verkocht. Als je vaststelt dat je een product mag verkopen in een marketplace waarvoor MMT niet heeft geleid tot het aanmaken van een productpagina, kun je de productpagina aanmaken met behulp van een andere tool voor productvermeldingen, zoals een productvermeldingssjabloon voor één marketplace of de workflow voor interactieve productvermeldingen.
Als de productpagina van je product niet wereldwijd in een Amazon-marketplace bestaat voordat je MMT indient, gebruikt Amazon de content die je in MMT voor de home-marketplace opgeeft als bron voor vertalingen wanneer je de productpagina op de secundaire marketplace probeert aan te maken. Als je het ASIN al op meerdere marketplaces hebt aangemaakt en je accounts aan die marketplaces hebt gekoppeld, gebruikt Amazon bijdragen van een van de marketplaces waarin je een productvermelding hebt voor ASIN als broninhoud voor de vertalingen.
Nee. Productgegevens in MMT worden niet vertaald en bijgedragen aan het ASIN in een secundaire marketplace als de productpagina al in de secundaire marketplace bestaat op het moment dat je MMT indient. Vertaling en bijdrage van productgegevens aan een secundaire marketplace vindt alleen plaats in het scenario dat het ASIN niet bestaat op de secundaire marketplace op het moment van MMT-indiening.
In de lijst staan alle marketplaces waarin je bent geregistreerd en waarin je productvermeldingen kunt maken. Je moet je accounts hebben gekoppeld om toegang te krijgen tot marketplaces buiten een regio zoals Europa of Noord-Amerika.
Ja, je kunt MMT downloaden en indienen in elke marketplace waarvoor je gemachtigd bent om producten in bulk te vermelden. De home-marketplace wordt niet bepaald door een accountinstelling, maar wordt bepaald door de marketplace waarin je je MMT downloadt en indient.
Nee, MMT biedt deze mogelijkheid niet. De productafbeeldingen die je in MMT opgeeft, worden voor alle marketplaces gebruikt.
Nee, MMT biedt deze mogelijkheid niet. Als je je eigen vertaalde productinhoud voor secundaire marketplaces wilt opgeven, gebruik je voor elke marketplace een sjabloon voor één marketplace of de workflow voor interactieve productvermeldingsinformatie voor elke marketplace.
Selecteer de marketplace waarvoor je de vertaalde inhoud wilt bekijken met behulp van de Marketplace-schakelaar bovenaan de pagina Seller Central. Je kunt de vertaalde inhoud vervolgens bekijken en bewerken door naar de pagina Voorraad beheren te gaan in het menu Voorraad en op Bewerken te klikken voor de SKU die je wilt wijzigen. Als je de vertaling met je eigen content wilt overschrijven, kun je content indienen in het tekstvak voor het kenmerk.
Je kunt zowel BIL als MMT gebruiken. Maar als je een SKU hebt waarvan de prijs voor een bepaalde marketplace wordt gedefinieerd met behulp van een BIL-prijsregel, wordt de BIL-prijsregel uitgeschakeld voor die SKU in de target marketplace als je een prijs opgeeft in MMT of een andere tool voor productvermeldingen voor die marketplace en SKU. Als je wilt terugkeren naar het gebruik van de BIL-prijsregel, moet je dit ASIN uit de BIL-uitsluitingslijst voor die marketplace verwijderen via de pagina Internationale productvermeldingen maken in Seller Central. Als je daarentegen eerder de prijs voor een ASIN in een marketplace hebt opgegeven met behulp van MMT en je vervolgens een BIL-verbinding met die marketplace aanmaakt als target marketplace, prevaleert de BIL-prijsregel die is gedefinieerd bij het instellen van de BIL-verbinding boven de prijs die eerder in MMT is opgegeven.
Je moet voor de meeste goedkeuringen afzonderlijk goedkeuring aanvragen voor elke marketplace.
Marketplace-specifieke fouten voor aanbiedingsgegevens die je in MMT opgeeft, worden weergegeven in het verwerkingsoverzicht dat Amazon verstrekt nadat je je sjabloon hebt ingediend. Als de fouten het aanmaken van SKU niet verhinderen, kun je de fouten ook bekijken door in te loggen bij Seller Central voor de marketplace die je wilt controleren en vervolgens je SKU te bekijken in Voorraad beheren.
Nee. De productgegevens voor je productvermelding op de secundaire marketplaces worden niet verwijderd. Het indienen van MMT heeft alleen invloed op de aanbiedingsgegevens (bijvoorbeeld de prijs) voor je productvermelding op de secundaire marketplace.