Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Antwoorden op vragen over productrecensies

Hoe kan ik kopers aanmoedigen om een product te beoordelen?

Amazon stuurt automatisch e-mails waarin aan kopers wordt gevraagd om beoordelingen en feedback te geven. Je hoeft niets te doen.

Als je besluit een koper te vragen om een beoordeling te geven, mag je niet alleen om een positieve beoordeling vragen of om beoordelingen van kopers die een positieve ervaring hebben gehad. Ook mag je klanten niet vragen om hun beoordeling te wijzigen of te verwijderen of invloed uitoefenen op de beoordeling. Je mag ze bijvoorbeeld geen vergoeding aanbieden voor een beoordeling, met inbegrip van geld of cadeaubonnen, gratis of kortingsproducten, terugbetalingen of vergoedingen, of andere toekomstige voordelen.

Kan ik een cadeaubon of een gratis cadeau aanbieden?

We staan geen beoordelingen of stemmen toe over de bruikbaarheid van beoordelingen die worden geplaatst in ruil voor enige vorm van compensatie, inclusief elke van de volgende zaken:

  • Betaling (in de vorm van geld of cadeaubonnen)
  • Bonusproduct
  • Toegang tot de verloting van een prijs of prijsvraag
  • Kortingen op toekomstige aankopen
  • Extra product
  • Andere cadeaus

Kan ik een goede beoordeling gebruiken voor mijn productbeschrijving?

De recensent is eigenaar van het auteursrecht van de beoordeling. Je kunt toestemming van de recensent vragen door op de beoordeling te reageren.

Kan ik een productbeoordeling schrijven over producten die ik verkoop?

Nee. Beoordelingen die zijn geschreven voor financieel gewin schenden onze richtlijnen en worden verwijderd.

Kan een koper een product beoordelen dat niet op Amazon of bij mij is gekocht?

Ja, op voorwaarde dat de koper ten minste één aankoop heeft gedaan met zijn/haar Amazon-account. Op Amazon kunnen ze elk product beoordelen, ongeacht waar ze dat product hebben gekocht. Als een recensent het product echter niet op Amazon heeft gekocht, wordt de beoordeling niet gemarkeerd als een door Amazon geverifieerde aankoop.

Waarom zijn er beoordelingen over een product dat nog niet is uitgebracht?

We staan kopers toe om alleen beoordelingen in te dienen voor producten die al te koop worden aangeboden. We maken een uitzondering voor de volgende productuitgaven:

  • Dvd's en Blu-rayfilms. Beoordelingen kunnen worden ingediend voordat films worden aangeboden op basis van hun looptijd in theaters. Muziek en videogames kunnen niet worden beoordeeld vóór de releasedatum.
  • Boeken. Beoordelingen kunnen worden ingediend vóór de releasedatum als het boek al in een andere versie beschikbaar is. Een nog niet uitgebrachte paperback kan bijvoorbeeld worden beoordeeld als er al een gebonden boek is uitgebracht.
  • Nog niet uitgebrachte Vine-producten. Vine-recensenten kunnen producten beoordelen vóór de releasedatum. Meer informatie over Amazon Vine.

Als je beoordelingen ziet verschijnen over een product voordat het is uitgebracht en geen van de bovenstaande uitzonderingen is van toepassing, gebruik dan de link Misbruik melden naast de beoordeling om het te melden.

Kun je beoordelingen op de internationale websites van Amazon aan elkaar koppelen?

Op dit moment zijn onze productbeoordelingen beperkt tot één website van Amazon. We hebben echter wel een functie die beoordelingen van je startpagina van Amazon Marketplace onder de aandacht brengt op internationale websites van Amazon voor hetzelfde product. Hoewel de beoordelingen aandacht krijgen, tellen de stemmen en het aantal beoordelingen niet mee voor het totale aantal stemmen voor de productvermeldingen op internationale websites.

Wat is het verschil tussen een klantbeoordeling en feedback over verkopers?

Klantbeoordelingen gaan over het product en de feedback over verkopers gaat over de verkoper en de aankoopervaring. Klantbeoordelingen hebben geen invloed op je prestatiestatistieken, maar feedback over de verkoper kan wel van invloed zijn op de statistiek van je verkoperprestaties.

Wat moet ik doen als de feedback over de verkoper die ik heb ontvangen over het product gaat?

Als je feedback ontvangt over het product en niet over je service of de winkelervaring, neem dan contact met ons op .

Krijg ik een melding wanneer mijn product een nieuwe beoordeling krijgt?

Nee. Amazon stuurt verkopers geen melding wanneer er nieuwe beoordelingen worden geplaatst voor de producten die ze verkopen.

Kan ik reageren op een beoordeling?

Je kunt een reactie toevoegen aan een beoordeling door op de knop Reactie onder de beoordeling te klikken. Let op dat een geschiedenis van één of meer aankopen vereist is.

Verwijdert Amazon beoordelingen na een bepaalde tijd?

Nee. Zolang een product wordt vermeld op Amazon blijven de beoordelingen van het product verschijnen. Wel verwijderen we beoordelingen die onze richtlijnen schenden. Kopers kunnen ook hun eigen recensies verwijderen.

Worden beoordelingen verwijderd wanneer een productupgrade wordt uitgebracht, zoals een nieuw model, verbeterde versies of software-upgrades?

Nee. Alle informatie die een koper verstrekt kan nuttig zijn voor andere kopers.

Waarom verdwijnen sommige beoordelingen?

Beoordelingen worden alleen om de volgende redenen verwijderd van de website van Amazon:

  • De beoordeling was in strijd met onze Richtlijnen voor het opstellen van klantenbeoordelingen. Dit omvat beoordelingen die zijn geplaatst als promotiemateriaal.
  • De beoordeling is verwijderd door de recensent.
  • We hebben ontdekt dat meerdere producten onjuist werden vermeld als hetzelfde product. Beoordelingen die voor die producten waren geplaatst, zijn gescheiden toen de producten werden gescheiden.
  • We hebben ongebruikelijk beoordelingsgedrag ontdekt en accepteren momenteel geen beoordelingen voor dit item, of we accepteren of tonen alleen beoordelingen van door Amazon geverifieerde aankopen.

Welke maatregelen kan ik nemen tegen een ongerechtvaardigde negatieve beoordeling, die zelfs een nepbeoordeling kan zijn?

Als je beoordelingen ziet waarvan je denkt dat ze ongepast of nep zijn, moet je dit rapporteren via de link Misbruik melden naast de beoordeling.

Kan Amazon een beoordeling verwijderen die mijn product vergelijkt met het product van een concurrent en een slechte indruk geeft van mijn product?

Nee. We moedigen onze kopers aan om hun eerlijke mening over onze producten te geven. Zolang de beoordeling binnen onze richtlijnen valt, zullen we deze niet verwijderen.

Kan ik kopers blokkeren die slechte beoordelingen over mijn producten geven?

Nee. Je kunt een koper niet blokkeren vanwege het schrijven van beoordelingen over jouw producten. Als je denkt dat een beoordeling onze richtlijnen schendt, gebruik dan de link Misbruik melden naast de beoordeling om deze te rapporteren.

Kan Amazon een beoordeling voor mij bewerken?

Nee. We controleren beoordelingen op schendingen van onze richtlijnen, maar we bewerken geen beoordelingen.

Kan een koper zijn/haar beoordeling wijzigen nadat een probleem met een product is opgelost?

Ja. Kopers kunnen hun beoordelingen op elk gewenst moment wijzigen. Je mag kopers echter niet vragen hun beoordelingen te wijzigen.

Moeten kopers een slechte beoordeling verwijderen nadat een probleem met een product is opgelost?

Nee. Die beslissing is volledig aan de koper. Je mag kopers niet vragen om beoordelingen te wijzigen of te verwijderen.

Kan Amazon mij het e-mailadres van recensenten geven zodat ik direct contact met hen kan opnemen?

Nee. Amazon deelt nooit persoonlijke informatie over kopers. Als je wilt reageren op een beoordeling, kun je een reactie plaatsen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates