Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Verwerkingstijd wijzigen

Het is belangrijk dat klanten weten wanneer ze hun producten kunnen verwachten. Amazon verstrekt de geschatte bezorgtijd aan klanten op de pagina's productvermelding en betaling. Dit is de geschatte tijd tussen het moment waarop de klant de bestelling plaatst tot de bezorgdatum van de bestelling.

Totale bezorgtijd = verwerkingstijd + verzendtijd (+ eventuele feestdagen en weekenden)

Verwerkingstijd: Verwerkingstijd, ook bekend als productietijd of doorlooptijd tot verzending, is de tijd tussen het moment waarop de koper de bestelling plaatst en het moment dat je de bestelling overhandigt aan de transportdienst. De verwerkingstijd maakt deel uit van de berekening voor de bezorgtijd die wordt weergegeven op de pagina productvermelding en betaling. Je kunt je standaardverwerkingstijd wijzigen en ook je verwerkingstijd aanpassen op SKU- of ASIN-niveau.

Verzendtijd: De tijd tussen het moment waarop je de bestelling overhandigt aan je transportdienst en de bezorging op het adres van de koper. Je kunt de verzendtijden voor je SKU- of ASIN-codes wijzigen door je verzendsjablonen te bewerken.

In Seller Central kun je je verwerkingstijd configureren door een standaardverwerkingstijd op accountniveau in te stellen of door ASIN-specifieke verwerkingstijden in te stellen voor specifieke producten. ASIN-specifieke verwerkingstijd overschrijdt de verwerkingstijd op accountniveau voor die ASIN.

Standaardverwerkingstijd

Standaardverwerkingstijd verwijst naar de verwerkingstijd die op accountniveau is ingesteld. Dit geldt standaard voor al je producten, tenzij je de verwerkingstijd voor je SKU-codes of ASIN-codes specifiek wijzigt. Je kunt je standaardverwerkingstijd bekijken in je verzendinstellingen onder Algemene verzendinstellingen.

Om late verzendingen op dezelfde dag te voorkomen, moeten alle bestellingen die voor het uiterste tijdstip worden ontvangen, worden verzonden en bevestigd tijdens de dag dat de bestelling is ontvangen. Alle bestellingen die na het uiterste tijdstip van de bestelling worden ontvangen, moeten de volgende dag nadat de bestelling is ontvangen, worden verzonden en bevestigd.

Notitie: Het standaard uiterste tijdstip is om 14.00 uur lokale tijd, maar je kunt dit bewerken in je verzendinstellingen.
Belangrijk: De verwachte verzenddatum (ESD) voor je door verkoper verzonden bestellingen wordt berekend op basis van de besteldatum plus de verwerkingstijd. Als je bijvoorbeeld op dezelfde dag verwerking aanbiedt met een uiterste tijdstip van bestellen van 12.00 uur en om 11.00 uur een bestelling ontvangt, moet je deze dezelfde dag verzenden. Als je om 16.00 uur een bestelling ontvangt, kun je deze de volgende werkdag verzenden. Als je je bestellingen niet op de verwachte verzenddatum (ESD) verzendt, stijgt je percentage vertraagde verzendingen. Amazon annuleert automatisch je bestelling als er zeven dagen zijn verstreken na de verwachte verzenddatum (ESD) en je de bestelling nog niet hebt verzonden en bevestigd.
Notitie: Voor nieuwe professionele verkopers is de standaardverwerkingstijd één dag.

Standaardverwerkingstijd wijzigen:

Volg de onderstaande stappen om je standaardverwerkingstijd te wijzigen:

  1. Vanuit Instellingen in het vervolgkeuzemenu in de rechterbovenhoek, klik je opVerzendinstellingen.
  2. Vind onder Algemene verzendinstellingen, de sectie Verwerkingstijd en klik op Bewerken.
  3. Kies je standaardverwerkingstijd als Dezelfde dag (0 dagen), 1 dag of 2 dagen, en klik op Opslaan.

Notitie: Je kunt je capaciteit voor verwerking van bestellingen invoeren om een limiet in te stellen voor het aantal bestellingen dat je per dag kunt verwerken. Wanneer je meer bestellingen ontvangt dan je kunt beheren, wordt er één extra dag toegevoegd aan je verwerkingstijd voor alle bestellingen die boven de capaciteit komen die je hebt ingesteld. Dit voorkomt dat je percentage vertraagde verzendingen negatief wordt beïnvloed.
Notitie: Je kunt je standaardverwerkingstijd slechts één keer veranderen in een periode van 24 uur. De verandering kan tot 24 uur duren voordat deze van kracht is.

Verwerkingstijd op aanbiedingsniveau

Verwerkingstijd op aanbiedingsniveau verwijst naar de verwerkingstijd die je kunt instellen voor specifieke SKU- of ASIN-codes. Je kunt afzonderlijk voor een specifiek product, maar ook in bulk, een aangepaste verwerkingstijd instellen door je standaardverwerkingstijd voor bepaalde producten te overschrijven.

Verwerkingstijd op aanbiedingsniveau veranderen:

Volg de onderstaande stappen om de verwerkingstijd voor elke SKU of elk ASIN afzonderlijk te veranderen:

  1. Klik in Seller Central op Voorraad en dan op Voorraad beheren.
  2. Identificeer de SKU of het ASIN waarvoor je de verwerkingstijd wilt wijzigen en klik aan de rechterkant op Bewerken.
  3. Navigeer naar Verwerkingstijd op het tabblad Aanbieding en werk de verwerkingstijd voor die ASIN bij.
  4. Klik op Opslaan en voltooien.

Je kunt de verwerkingstijd op drie manieren in bulk wijzigen op aanbiedingsniveau: met behulp van Voorraadlader, Listing Loader of met een bestand met Prijs en Aantal:

  1. Ga op de pagina Sjablonen voor het voorraadbestand naar het gedeelte Algemene sjablonen en download je Voorraadlader, Listing Loader of bestand Prijs en Aantal.
  2. Lees de instructies op het tabblad Gegevensdefinities.
  3. Vul op het tabblad Productvermeldingen alle vereiste velden en het veld Verwerkingstijd in (één SKU of ASIN per rij).
  4. Sla het bestand op in een door text-tabs gescheiden indeling.
  5. Upload het bestand via Catalogus > Producten toevoegen via uploaden > Je voorraadbestand uploaden.

Notitie: Als je het veld verwerkingstijd leeg laat, wordt de verwerkingstijd voor die aanbieding ingesteld op de standaardverwerkingstijd op accountniveau.
Notitie: Je aanbieding wordt binnen 15 minuten bijgewerkt op Amazon. In het geval van maximale belasting van Amazon-systemen kan het bijwerken tot 24 uur duren voor aanbiedingsinformatie en 48 uur voor productinformatie.

Waarom zijn snellere en nauwkeurige verwerkingstijden belangrijk?

Klanten houden van snellere bezorgingen en kopen eerder producten met een kortere verwachte bezorgtijd. Het instellen van kortere en nauwkeurigere verwerkingstijden biedt klanten nauwkeurigere verwachte bezorgdatums.

Hoe beïnvloedt de verwerkingstijd de prestaties van mijn account?

Het belang van het bevestigen van de verzending van bestellingen op de verwachte verzenddatum is vooral belangrijk wanneer je verwerkingstijd op dezelfde dag is ingesteld. Om te late zendingen te voorkomen, en dus een mogelijke deactivering van het account, moet je ervoor zorgen dat alle bestellingen die binnen de uiterste tijdstip van bestelling zijn ontvangen, dezelfde dag worden verzonden. Ga voor meer informatie naar Percentage vertraagde verzendingen.

Hoe kan ik mijn verwerkingstijd instellen op dezelfde dag?

Je kunt je verwerkingstijd instellen op dezelfde dag, hetzij als de standaardinstelling van je account of alleen voor bepaalde producten. Ga voor meer informatie naar Verwerking op dezelfde dag.

Zijn deze verwerkingstijdsinstellingen van invloed op bestellingen voor premiumverzending?

Nee, dat zijn ze niet. Bestellingen die binnen het bereik vallen van premiumverzendservices, zoals op dezelfde dag bezorgd, bezorging op de volgende dag en bezorging binnen twee dagen, en die vóór het uiterste tijdstip van bestellen worden ontvangen, moeten op dezelfde dag worden verzonden.

Aanbevelingen voor verwerkingstijd op productniveau

Amazon zal aanbevelingen genereren voor de verwerkingstijd voor een product op basis van je algehele prestaties van levering, je werkelijke prestaties van levering voor dat product en prestaties van levering van vergelijkbare producten op Amazon. De aanbevelingen worden maandelijks vernieuwd en zijn gebaseerd op de prestaties van de verwerkingstijd van de voorgaande maand om de meest recente fulfillment-mogelijkheden weer te geven.

We raden je aan om de aanbevelingen voor de verwerkingstijden regelmatig te controleren en bij te werken. Als je nauwkeurigere verwerkingstijden instelt, kunnen de verwachte bezorgdatums aan klanten nauwkeuriger worden ingeschat.

Volg de onderstaande stappen om voor jou aanbevolen verwerkingstijden weer te geven en te configureren:


  1. Ga naar Door verkoper verzondenproducten beheren.
  2. Op het tabblad Aanbevelingen kun je alle producten met aanbevolen verwerkingstijden bekijken.
    Notitie: Als er geen aanbevelingen op deze pagina staan, kan dit zijn omdat je geen door verkoper verzonden SKU-codes met de optie Standaardverzending hebt op de pagina voorraad beheren of omdat je ingestelde productspecifieke verwerkingstijden zijn afgestemd op je gemiddelde werkelijke verwerkingstijden.
  3. Klik op Bijwerken om de aanbevolen verwerkingstijd te accepteren. Je verwerkingstijd wordt voor dat product bijgewerkt. Je kunt meerdere producten selecteren om de verwerkingstijd in bulk bij te werken. Als je de aanbeveling niet wilt accepteren, klik je op Negeren.
  4. Kom terug op de eerste dag van de volgende maand om de bijgewerkte aanbevelingen voor de verwerkingstijd te bekijken.

Ga voor meer informatie over het wijzigen van de verwerkingstijd naar Veelgestelde vragen.


Verwerkingstijd wijzigen


Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates