Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retourzendingen beheren

Om kopers altijd dezelfde winkelervaring te garanderen, moet je handelen volgens het Amazon-beleid voor retourzendingen of een nog ruimer retourbeleid bieden.

Retourproces

Stap 1: Autorisatie retourzending

Om operationele efficiëntie en altijd dezelfde klantervaring te garanderen, autoriseert Amazon automatisch alle retouraanvragen die binnen het Amazon-retourbeleid vallen. Je kunt automatisch geautoriseerde retouraanvragen herkennen aan de markering Automatisch geautoriseerd op de pagina Retourzendingen beheren (Bestellingen > Retourzendingen beheren) in Seller Central.

Retouraanvragen die niet voldoen aan het Amazon-beleid voor retourzendingen ontvangen geen automatische autorisatie voor retourzendingen. Houd er rekening mee dat verschillende categorieën en subcategorieën zijn vrijgesteld van geautomatiseerde autorisaties voor retourzendingen en dat retouraanvragen van die producten nog steeds voor handmatige beoordeling en autorisatie naar je worden verzonden. Dit omvat:

  • Handgemaakt
  • Amazon Custom
  • Producten die door Amazon zijn geclassificeerd als 'gevaarlijke producten'
  • Productsubcategorieën Professionele medische benodigdheden en Professionele tandbenodigdheden
  • De productcategorieën Levensmiddelen en Wijn
  • Productcategorieën Video, Videogames, Software en Dvd
  • Productsubcategorieën Bloemen en boeketten en Verse snijbloemen
  • Producten die door Amazon zijn geclassificeerd als 'hygiënisch' uit de productcategorieën Baby-, Beauty-, Gezondheids- en persoonlijke verzorgingsproducten en Apparaten voor persoonlijke verzorging

Notitie: Vrijstellingen zijn gebaseerd op de informatie die je aan Amazon verstrekt bij je productvermelding. Zorg ervoor dat je productinformatie te allen tijde juist en volledig is.

Zorg ervoor dat je binnen 24 uur op retouraanvragen reageert waarvoor handmatige autorisatie is vereist. Voor meer informatie over het handmatig beoordelen en verwerken van retouraanvragen raadpleeg je Retouraanvragen verwerken.

Als je retourzendingen wilt controleren, ga je naar Retourzendingen beheren of download je een Retouroverzicht. Als je een Retouroverzicht wilt downloaden, ga je naar Bestellingen > Retourzendingen beheren > Overzichten weergeven. Daarnaast stuurt Amazon je een e-mail wanneer een koper een retouraanvraag indient.

Stap 2: Retourzendingsetiketten

Je kunt een van de twee opties voor retouretiketten selecteren in de instellingen voor retourzendingen:

  1. Onbetaald retouretiket: Wanneer een retouraanvraag is goedgekeurd, stuurt Amazon de koper een onbetaald retourzendingsetiket met je retouradres. Standaard is dit retouretiket niet vooruitbetaald en moet de koper verzendkosten betalen aan de transportdienst van zijn/haar keuze.
  2. Door verkoper vooruitbetaald retouretiket: Je kunt een vooruitbetaald etiket van een verkoper van de transportdienst van je keuze uploaden. Amazon geeft de koper een onbetaald retouretiket als je de optie door de verkoper vooruitbetaald etiket hebt geselecteerd in je instellingen voor retourzendingen, maar geen etiket uploadt. Voor meer informatie over het uploaden van etiketten raadpleeg je Een vooruitbetaald retouretiket uploaden en Vereisten vooruitbetaalde retouretiketten.

Omdat retouretiketten je retouradres weergeven, moet je ervoor zorgen dat dit adres actueel is. Ga naar Meerdere retouradressen voor meer informatie over het beheren van je standaardretouradres. Houd er rekening mee dat als er geen binnenlands retouradres beschikbaar is in de 'Instellingen voor retouradres', het retourzendingsetiket je bedrijfsadres toont.

Stap 3: Een terugbetaling uitvoeren

Je bent nog steeds verplicht om een terugbetaling binnen twee werkdagen na ontvangst van een retourzending uit te voeren. Als je geen actie onderneemt met betrekking tot de terugbetaling, kan Amazon de klant namens jou terugbetalen en het bedrag in rekening brengen op je verkopersaccount.

Voor meer informatie over het terugbetalen van bestellingen raadpleeg je Bestellingen terugbetalen. We raden je aan om te wachten tot je een geretourneerd product hebt ontvangen voordat je een terugbetaling verwerkt, zodat je de staat ervan kunt beoordelen. Als je een concessie wilt doen naast of in plaats van het terugbetalen van bestelbedragen, ga je naar Concessies uitvoeren.

Internationale retourzendingen

Als je zelf in een ander land verblijft dan het land waarin je verkoopt, moet je een van de volgende handelingen uitvoeren:

  • Verstrek kopers een vooruitbetaald retouretiket, waarbij jij verantwoordelijk bent voor de retourkosten. Dit kan niet worden afgetrokken van de terugbetaling aan de koper, of
  • Bied een terugbetaling aan zonder te vragen of het artikel wordt geretourneerd. Om handmatig werk te reduceren, kun je oplossingen zonder retourzending automatiseren. Ga voor meer informatie naar Oplossingen zonder retourzending, of
  • Geef kopers een Nederlands retouradres voor verkoop op Amazon.nl . Als je een Nederlands retouradres wilt opgeven, maar je buiten Nederlandbevindt, kan een aanbieder voor internationale retourzendingen van het Netwerk aanbieders van oplossingen mogelijk helpen.

Bestellingen met Fulfillment by Amazon (FBA)

Amazon beheert de retourzendingen en terugbetalingen van bestellingen die via FBA zijn verzonden. Als je wilt weten hoe Amazon FBA-retourzendingen beheert, ga je naar het voor Fulfilled by Amazon-bestellingen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates