Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Kosten voor langdurige opslag bij FBA

Voorraaditems die al meer dan 365 dagen in onze fulfillment centers zijn, worden maandelijks een kost voor langdurige opslag in rekening gebracht. Voor niet-media-items wordt een maandelijkse opslagkost van € 170 per kubieke meter in rekening gebracht. Media-items zullen het hoogste bedrag in rekening worden gebracht van ofwel een maandelijkse kost voor langdurige opslag van € 170 per kubieke meter of een minimale kost voor langdurige opslag van € 0,10/£ 0,10 per eenheid. De beoordelingsdatum van de voorraad is de 15e van elke maand.

Meldingen over kosten voor langdurige opslag

Vóór elk moment waarop de voorraad wordt opgeschoond, zullen we je op de hoogte brengen van de items in je FBA-voorraad die vanaf die datum 365 dagen of langer in onze Fulfillment centers aanwezig zijn.

Notitie: FBA gaat bij de berekening van de kosten voor langdurige opslag voor voorraad uit van first-in, first-out (FIFO). In de praktijk worden items die worden verzonden om aangepaste bestellingen te vervullen, echter op kosten en snelheid van bezorging geoptimaliseerd en niet op basis van FIFO.

Voorbeeldberekening kosten voor langdurige opslag

Item Media of non-media Afmetingen Eenheden Opslagduur Toepasselijke kosten voor langdurige opslag

(€ 170 per kubieke meter)

Toepasselijke minimale kosten voor langdurige opslag Daadwerkelijke kosten voor langdurige opslag
Speelgoed Non-media 28,0 x 20,2 x 5,0 cm 1 Meer dan 365 dagen € 0,48 N.v.t. € 0,48
Speelgoed Non-media 28,0 x 20,2 x 5,0 cm 2 Meer dan 365 dagen € 0,96 N.v.t. € 0,96
Dvd Media 19,2 x 13,5 x 2,4 cm 1 Meer dan 365 dagen € 0,11 € 0,10 € 0,11
Dvd Media 19,2 x 13,5 x 2,4 cm 2 Meer dan 365 dagen € 0,21 € 0,20 € 0,21

Veelgestelde vragen

Waarom worden er kosten voor langdurige opslag in rekening gebracht?

Voorraadoverschotten en voorraad die voor onbepaalde tijd in onze Fulfillment centers wordt opgeslagen, beperken de mogelijkheid om snel verkopende producten aan te bieden die klanten willen. Kosten voor langdurige opslag helpen ons ervoor te zorgen dat we alle verkopers een hoog serviceniveau kunnen blijven bieden en dat we klanten de producten kunnen bieden die ze willen.

Moet de verwijdering hebben plaatsgevonden vóór de datum waarop de voorraad wordt opgeschoond om de kosten voor langdurige opslag te vermijden of is het voldoende een verwijderingsopdracht in te dienen?

Het indienen van een verwijderingsopdracht vóór de datum waarop de voorraad wordt opgeschoond, volstaat om de kosten voor langdurige opslag voor de gevraagde items te vermijden. De verwijdering hoeft dus niet te zijn voltooid. Voorraad in verkoopbare staat zal beschikbaar blijven voor verkoop en er zullen dus geen kosten voor langdurige opslag in rekening worden gebracht voor items waarvoor je een verwijderingsopdracht hebt ingediend, tenzij je het verwijderingsopdracht annuleert.

Vervangen de kosten voor langdurige opslag de maandelijkse kosten voor voorraadopslag of zijn ze een aanvulling daarop?

Deze kosten zijn een aanvulling op de maandelijkse kosten voor voorraadopslag. De maandelijkse kosten voor voorraadopslag worden nog steeds iedere maand in rekening gebracht. Naast de maandelijkse opslagkosten worden de kosten voor langdurige opslag maandelijks in rekening gebracht voor voorraad die al meer dan 365 dagen in onze Fulfillment centers is opgeslagen.

Als een item wordt verkocht vlak na de dag waarop de kosten voor langdurige opslag in rekening zijn gebracht, wordt een deel van de kosten dan terugbetaald?

Nee. De kosten voor langdurige opslag hebben betrekking op opslag die al is voorzien. Het zijn geen kosten vooraf en daarom worden ze dus niet terugbetaald.

Vanaf welke datum wordt leeftijd van de voorraad berekend?

De kosten zijn gebaseerd op de datum waarop een item in het Fulfillment center is ingecheckt.

Zijn items waarvoor kosten voor langdurige opslag worden gerekend, nog steeds beschikbaar voor verkoop aan klanten?

Ja. Hoewel deze items naar een andere fysieke locatie in het Fulfillment center kunnen worden verplaatst, blijven ze beschikbaar voor verkoop aan klanten en komen ze in aanmerking voor Amazon Prime en GRATIS verzending.

Wat gebeurt er als FBA een item kwijtraakt en het vijf maanden later weer terugvindt?

Als een eenheid langer dan 30 dagen zoek is, krijgt de verkoper voor die eenheid automatisch een vergoeding van Amazon.

Als ik items verwijder die in aanmerking komen voor kosten voor langdurige opslag, wanneer kan ik dan een nieuwe verzending van die items naar Amazon sturen?

Om de voorraadstatus en -consistentie onder verkopers gelijk te houden, mogen ASIN-codes die worden verwijderd nadat ze onder de criteria voor kosten voor langdurige opslag zijn gevallen, gedurende de volgende acht weken niet worden bijgevuld.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates