Het percentage tijdige bezorgingen (OTDR) bestaat uit alle zendingen die op de verwachte bezorgdatum zijn bezorgd als percentage van het totaal aantal getraceerde zendingen. OTDR is alleen van toepassing op seller-fulfilled bestellingen.
We houden rekening met OTDR-prestaties bij het bepalen van de verzendtijden die je mag instellen, zodat je mogelijk snellere bezorgtijden kunt beloven en je conversie kunt verbeteren.
We raden verkopers aan een OTDR van meer dan 97% te handhaven om een goede klantervaring te bieden, maar er is op dit moment geen boete voor het niet halen van het prestatiedoel.
Klanten hebben aangegeven wat voor hen als klant belangrijk is. Ten eerste is dat het tijdig ontvangen van hun bestellingen en ten tweede willen ze graag de mogelijkheid om hun pakketten te traceren. Ons onderzoek toont aan dat er onder getraceerde verzendingen 60% minder problemen plaatsvinden en dat de kopers minder vaak vragen stellen over hun bestelling.
Als je voldoet aan de Amazon-doelen voor de percentages tijdige bezorging en tracking, kom je er mogelijk voor in aanmerking een kortere verzend- of verwerkingstijd voor je producten aan te bieden. Kom meer te weten over de Opties voor premiumverzending.
We tonen de percentages momenteel niet aan klanten.
De statistieken hiervan zijn bedoeld om je te helpen de oorzaak van negatieve feedback en claims te achterhalen. Wanneer pakketten te laat aankomen of zonder tracking worden verzonden, is de kans groter dat kopers negatieve feedback geven of claims indienen. Dit heeft een directe invloed op je prestatiestatistieken. Daarom is het belangrijk om regelmatig je percentage tijdige bezorgingen en je gebruik van tracking te controleren.
Als je het percentagedoel van Amazon voor deze statistiek niet haalt, leidt dit in het algemeen niet tot de opschorting van je verkoopaccount. Het kan anderzijds wel zorgen voor negatieve feedback of claims, wat van invloed kan zijn op de status van je verkoopaccount. We hebben een prestatie-indicator aan de Accountstatus toegevoegd om je te helpen bij het controleren van je statistieken voor tijdige bezorging.
Een pakket wordt als tijdig bezorgd beschouwd als aan de volgende vereisten is voldaan:
Om het percentage tijdig bezorgde pakketten te berekenen, delen we het aantal getraceerde pakketten dat op tijd is bezorgd (zoals bevestigd door de transportdienst) door het aantal pakketten met geldige verzendgegevens. Je percentage tijdige bezorgingen bestaat doorgaans uit de verzendprestatiegegevens tot twee weken geleden. Dankzij het tijdsverschil kunnen transportdiensten hun databases bijwerken met nieuwe bezorgingsbevestigingen.
Als de verzending van een pakket wordt bevestigd na de verwachte bezorgdatum, wordt aangenomen dat het pakket niet op tijd is bezorgd.
Dit is het totale aantal pakketten dat kopers op tijd hebben ontvangen. Dit wordt gebruikt om het percentage tijdige bezorgingen te berekenen.