Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retourzendingen FBA-klanten

Je vindt een lijst met geretourneerde FBA-aankopen in het FBA-overzicht retourzendingen van klanten. Wanneer een klant een item retourneert, beoordelen we de staat van het geretourneerde item en verwerken we vervolgens de retourzending op basis van de staat.

Zie Retourzendingen van klanten voor Fulfilled by Amazon-bestellingen voor meer informatie over de verwerking van FBA-retouren en het beleid voor retourzendingen.

Tip: FBA-retourzendingen worden niet weergegeven op de pagina Retourzendingen beheren. De pagina Retourzendingen beheren is alleen voor retourzendingen van door de verkoper verzonden bestellingen.

Terugbetalingen voor items die niet worden geretourneerd

Naar eigen goeddunken kunnen we een terugbetaling doen zonder dat de klant het item retourneert. Deze terugbetalingen worden niet weergegeven in het FBA-overzicht retourzendingen van klanten. Je vindt het restitutiebedrag waarvoor je verantwoordelijk bent vermeld als Productkosten in het gedeelte Terugbetaling van het Betaaloverzicht.

Terugbetalingen voor terugbetaling van klanten

Je kunt terugbetalingen voor in aanmerking komende terugbetalingen van klanten volgen, ongeacht of een item al dan niet is geretourneerd, in het Overzicht van terugbetalingen.

Onverkoopbare voorraad

Als de staat of dispositie Defect, Beschadigd door klant of Beschadigd is, moet je overwegen om een verwijderingsopdracht voor die items in te dienen of de optie in te schakelen om onverkoopbare voorraad automatisch te laten verwijderen.

Zie Voorraadoverzicht verwijderen voor meer informatie.

Velddefinities

Online koptekst Koptekst downloaden Beschrijving
Datum geretourneerd return-date De datum waarop geretourneerde items in het fulfillment center zijn verwerkt. DD-MM-JJJJ.
Bestelnummer amazon-order-id Unieke ID in de oorspronkelijke verzending voor geretourneerd item (indien beschikbaar)
Verkoper-SKU sku Item-ID van verkoper
ASIN asin Amazon Standard Item Number
FNSKU fnsku SKU in fulfillment-netwerk
Productnaam product-name De naam van het product zoals het wordt weergegeven op Amazon
Aantal quantity Aantal geretourneerde eenheden van dit item
FC fulfillment-center-id Fulfillment center waar de geretourneerde items werden verwerkt
Dispositie detailed-disposition Staat van het geretourneerde item: zie Staatcodes hieronder voor uitleg
Reden reason Een korte beschrijving van de reden voor retourzending zoals aangegeven door de klant. Zie de Reden klant hieronder voor uitleg
Status status Een korte beschrijving van de status van het retourneren van de klant. Zie Retourstatus hieronder voor uitleg.
Kenteken lpn Een uniek serienummer dat specifieke items tijdens het fulfillment-proces identificeert.

customer-comments Indien beschikbaar, worden opmerkingen van klanten over de reden voor de retourzending verstrekt.

Staatcodes

Dispositie Beschrijving
VERKOOPBAAR De eenheid is naar de voorraad geretourneerd en is beschikbaar voor verkoop.
BESCHADIGD Amazon neemt de verantwoordelijkheid voor deze schade. Eigendom overgedragen aan Amazon. Amazon compenseert je op basis van het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA.
BESCHADIGD DOOR KLANT De eenheid is naar de voorraad geretourneerd als 'onverkoopbaar'. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat het item zelf beschadigd is (de externe verpakking is bijvoorbeeld geopend), maar het kan in deze staat niet opnieuw worden verkocht. Wanneer dit gebeurt, wordt de klant terugbetaald, maar blijft de eenheid in je voorraad als 'onverkoopbaar'. Je kunt vragen om de eenheid naar je te laten terugsturen. Meer informatie over het maken van Verwijderingsopdrachten.
DEFECT De eenheid is naar de voorraad geretourneerd als 'onverkoopbaar'. De eenheid is duidelijk beschadigd of de klant heeft verklaard dat deze defect is. De klant wordt terugbetaald, maar de eenheid blijft als 'onverkoopbaar' in je voorraad. Je kunt vragen om de eenheid naar je te laten terugsturen. Meer informatie over het maken van Verwijderingsopdrachten.
BESCHADIGD DOOR TRANSPORTDIENST Amazon neemt de verantwoordelijkheid voor deze schade. Eigendom overgedragen aan Amazon. Amazon compenseert je op basis van het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA.
VERLOPEN Eenheden die binnen 50 dagen van de verloopdatum zijn, kunnen als 'onverkoopbaar' worden gereserveerd en uiteindelijk worden verwijderd door Amazon. Eenheden die zijn afgevoerd zijn niet beschikbaar voor retour. Je kunt vragen om verlopen eenheden naar je te laten terugsturen als ze niet zijn afgevoerd. Meer informatie over het maken van Verwijderingsopdrachten.

Reden klant

Reden Beschrijving
OTHER Retouroptie niet beschikbaar
ORDERED_WRONG_ITEM Ik heb per ongeluk het verkeerde item besteld
FOUND_BETTER_PRICE Ik heb elders betere prijzen gevonden
NO_REASON_GIVEN Geen reden - ik wil het product gewoon niet meer
QUALITY_UNACCEPTABLE Productprestaties/kwaliteit voldoet niet aan mijn verwachtingen
NOT_COMPATIBLE Product is niet compatibel met mijn bestaande systeem
DAMAGED_BY_FC Product is na aankomst beschadigd/defect geraakt
MISSED_ESTIMATED_DELIVERY Duurde te lang tot item werd geleverd; ik wil het niet meer
MISSING_PARTS Ontbrekende items of accessoires in de verzending
DAMAGED_BY_CARRIER Product was beschadigd/defect bij aankomst
SWITCHEROO Amazon heeft me het verkeerde item gestuurd
DEFECTIVE Item is defect
EXTRA_ITEM Extra item inbegrepen in verzending
UNWANTED_ITEM Ongewenst item
WARRANTY Item defect na aankomst -- Garantie
UNAUTHORIZED_PURCHASE Ongeoorloofde aankoop -- dat wil zeggen fraude
UNDELIVERABLE_INSUFFICIENT_ADDRESS Onbestelbaar; ontoereikend adres
UNDELIVERABLE_FAILED_DELIVERY_ATTEMPTS Onbestelbaar; mislukte bezorgpogingen
UNDELIVERABLE_REFUSED Onbestelbaar; geweigerd
UNDELIVERABLE_UNKNOWN Onbestelbaar; onbekend
UNDELIVERABLE_UNCLAIMED Onbestelbaar; niet opgeëist
CLOTHING_TOO_SMALL Kleding; product was te klein
CLOTHING_TOO_LARGE Kleding; product was te groot
CLOTHING_STYLE Kleding; mij bevalt de stijl van het kledingstuk niet
MISORDERED Verkeerde stijl/grootte/kleur besteld
NOT_AS_DESCRIBED Niet zoals op website beschreven
JEWELRY_TOO_SMALL Sieraden; te klein/kort
JEWELRY_TOO_LARGE Sieraden; te groot/lang
JEWELRY_BATTERY Sieraden; batterij is leeg
JEWELRY_NO_DOCS Sieraden; handleiding/garantie ontbreekt
JEWELRY_BAD_CLASP Sieraden; kapot of sluiting werkt niet goed
JEWELRY_LOOSE_STONE Sieraden; ontbrekende of losse steen
JEWELRY_NO_CERT Sieraden; beloofde certificering ontbreekt

Retourstatus

Status Beschrijving
Eenheid geretourneerd naar voorraad Eenheid is geretourneerd naar je verkoopbare of onverkoopbare voorraad
Terugbetaald Een terugbetaling is goedgekeurd voor de eenheid. De eenheid is niet naar je voorraad geretourneerd (houd rekening met 5 dagen voor de terugbetaling zichtbaar is).
In afwachting van herverpakking Eenheid wordt opnieuw verpakt.
Opnieuw verpakt Eenheid is opnieuw verpakt en geretourneerd naar je verkoopbare voorraad.
Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates