Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Wat je moet weten over verkopen op Amazon

Overzicht

Nu je de Amazon-verkopersovereenkomst en bijbehorende beleidsregels en richtlijnen hebt gelezen, willen we je aanvullende informatie geven die essentieel is voor succesvol verkopen op Amazon.

We merken dat nieuwe verkooppartners op Amazon vaak hun ervaringen met andere verkoopservices met zich meebrengen en ervan uitgaan dat alle verkoopservices hetzelfde werken. Ze denken misschien dat het niet nodig is om veel aandacht te besteden aan de gegevens in je verkopersovereenkomst en het programmabeleid en de richtlijnen. Als gevolg hiervan krijgen we berichten van verkooppartners die beginnen met "Ik wist niet dat het de bedoeling was dat ik...".

We willen niet dat je in die positie terechtkomt, dus geven we je een overzicht van een aantal zaken die het vaakst over het hoofd worden gezien door nieuwe verkooppartners.

Je verkopersaccount

Dingen om te weten

  • Je mag slechts één Seller Central-account aanhouden voor elke regio waarin je verkoopt, tenzij je een legitieme zakelijke behoefte hebt om een tweede account te openen en al je accounts een goede reputatie hebben.
  • Je kunt het vertrouwen van klanten in je bedrijf vergroten door duidelijke en gedetailleerde informatie over je beleid te verstrekken.
  • Houd er rekening mee dat jouw retourbeleid minstens even gunstig moet zijn voor kopers als het retourbeleid van Amazon. Zie de sectie Klantenservice onderaan deze pagina voor meer informatie.

Dingen om te doen

  • Geef de bedrijfsnaam op die op Amazon wordt weergegeven, zodat klanten je bedrijf onthouden.
  • Zorg ervoor dat je zakelijke contactgegevens actueel zijn (e-mailadres en telefoonnummer, indien beschikbaar) zodat we indien nodig contact met je kunnen opnemen.
  • Houd creditcard- en bankrekeninggegevens actueel voor betalingen en schikkingen.
  • Zorg voor een verzend- en retourbeleid om het vertrouwen van de klant te vergroten.
  • Als je services aanbiedt voor het inpakken van cadeaus of het toevoegen van een boodschap, geef hier dan een beschrijving van.
  • Upload je logo naar je verkopersaccount: je etalage-logo moet exact 120 x 30 pixels zijn.
  • Voer alleen bedrijfsgegevens in die specifiek zijn voor hoe jij je bedrijf op Amazon beheert.
  • Stel je verzendkosten in zodat klanten weten wat de verzendkosten zijn.

Dingen om te vermijden

  • Website-URL's in productfeeds, bedrijfsnaam of andere bedrijfsgegevens insluiten die klanten naar je website of een website van derden kunnen verwijzen.

Producten vermelden

Dingen om te weten

  • Het vermelden van producten in de juiste categorieën en met de juiste informatie is cruciaal voor een goede klantervaring en sterke verkoperprestaties.
  • Al je productvermeldingen moeten voldoen aan de normen die worden beschreven in de stijlgids die specifiek is voor je categorie. Zie Stijlgidsen voor productpagina's voor meer informatie.
  • Amazon-klanten verwachten dat hun producten goed verpakt zijn en op tijd aankomen.
  • Productpagina's behoren niet tot één verkoper. De titel, afbeelding en gegevens van het product moeten specifiek zijn voor het product zelf, niet voor individuele promoties van producten of verkopers. Zorg ervoor dat de productpagina alle extra items beschrijft die essentieel zijn voor het gebruik van het product.
  • Stel je verzendkosten, verkoopprijzen en promoties in Seller Central in. Vermeld deze gegevens niet in je productvermeldingsgegevens.

Dingen om te doen

Producttitels

  • Geef alleen informatie over het specifieke product.
  • Houd het kort, maar de belangrijkste informatie moet erin staan.
  • Maximaal 200 tekens, maar we raden minder dan 80 tekens aan.
  • Begin waar van toepassing met het productmerk en niet met de verkoper.
  • Voeg een modelnummer toe, indien beschikbaar.
  • Gebruik alleen platte tekst (geen HTML-opmaak).
  • Zorg voor een juist gebruik van hoofdletters/kleine letters.
  • Gebruik cijfers ('2' in plaats van 'twee').

Raadpleeg de hulp-pagina Vereisten voor producttitels.

Afbeeldingen

  • Toon alleen het product dat te koop is, zonder accessoires: dus wat de koper daadwerkelijk zal ontvangen.
  • Gebruik een zuiver witte achtergrond (RGB-waarden van 255,255,255).
  • Vermijd wazige en gepixeleerde afbeeldingen. Het product en alle kenmerken ervan moeten duidelijk zichtbaar zijn
  • Verstrek afbeeldingen van 1.600 pixels of groter aan de langste zijde.
  • Het product moet ten minste 85% van het afbeeldingsgebied vullen.
  • De afbeeldingsindeling moet JPEG (.jpg), TIFF (.tif) of PNG (.png) zijn. JPEG heeft de voorkeur.
  • Gebruik professionele foto's.

Raadpleeg de hulp-pagina Vereisten voor productafbeeldingen.

Dingen om te vermijden

Producttitels

  • Marketinginformatie, promoties of andere informatie die niet beschrijvend is voor het product zelf (bijvoorbeeld 'x% korting', marketingberichten, URL van verkoper of naam van verkoper, verkoopslagzinnen zoals 'gratis verzending', '100% kwaliteit gegarandeerd' in de titel).
  • Een categorie voor je product selecteren die niet overeenkomt met de bestaande Amazon-categoriestructuur (browse tree).
  • HTML-code
  • ALLES IN HOOFDLETTERS
  • Symbolen (! * $?)

Afbeeldingen

  • Accessoires en andere items tonen die niet met het product worden verkocht.
  • Lifestyle-foto's voor de hoofdafbeelding die bijvoorbeeld mensen laten zien die het product gebruiken.
  • Eén afbeelding met meerdere kleuren of weergaven van het product.
  • Gekleurde achtergronden.
  • Graphics, illustraties of geanimeerde afbeeldingen zijn niet toegestaan.
  • Randen, watermerken, tekst, URL's, verkoperslogo of naam op de afbeeldingen.
  • Naaktheid.
  • Fotomodellen.
  • Lijntekeningen of artistieke voorstellingen.

Bestellingen

Dingen om te weten

  • Wanneer je je verkopersaccount instelt, kom je informatie tegen over de verzendverwachtingen die je moet integreren in je bestel- en fulfillment-processen. Je bent ook verplicht om te bevestigen bij Amazon na het verzenden van je bestellingen. Dit stelt ons in staat om klanten te informeren over de voortgang van hun bestelling, en middels hun betaalmethode de aankoop in rekening te brengen.
  • Je moet bij Amazon bevestigen dat je het product hebt verzonden om de betaling te kunnen ontvangen. Deze bevestiging activeert ook de e-mailbevestiging voor verzending die Amazon naar de klant stuurt, en stelt de verwachte bezorgdatum in.
  • Je bent verplicht om mediaproducten (boeken, muziek, dvd's en video) binnen 2 werkdagen te verzenden. Niet-mediaproducten moeten worden verzonden op de door jou opgegeven datum van beschikbaarheid van de verzending.
  • Verzend alleen producten die worden beschreven op de productpagina. Het opnemen van extra producten of items die niet worden beschreven op de productpagina in de verzending naar de koper is verboden en kan leiden tot deactivering van je verkopersaccount.

Dingen om te doen

  • Controleer je standaardverzendinstellingen en pas ze aan zodat ze aan je fulfillment-model voldoen.
  • Controleer dagelijks je verkopersaccount op nieuwe bestellingen.
  • Plan besteloverzichten om bestellingen en bestelgegevens bij te houden.
  • Verzend producten die inbreuk maken op de privacy van de klant (zoals seks- en erotische artikelen) in een extra, neutrale verpakking en niet uitsluitend in de verpakking van het product.

Dingen om te vermijden

  • Marketing- of promotiemateriaal in het verpakkingsmateriaal insluiten.
  • Alleen vertrouwen op e-mailmeldingen; e-mails kunnen verloren gaan of worden verwijderd.

Klantenservice

Dingen om te weten

  • Het Amazon-retourbeleid maakt het mogelijk om nieuwe, ongeopende items binnen 30 dagen na levering te retourneren voor een volledige terugbetaling. Je bent verplicht om deze retourzendingen te accepteren en een terugbetaling te geven, in overeenstemming met het Amazon-retourbeleid.
  • Alle e-mails naar klanten met betrekking tot bestellingen en verzendingen worden door Amazon verzonden; je mag geen e-mailbevestigingen van bestellingen of verzendingen versturen. Dit is om tegenstrijdige berichten of verwarring voor de klant te voorkomen. Wanneer je verkoopt op Amazon, is er minder communicatie tussen jou en de klant nodig aangezien een groot deel van de communicatie met betrekking tot het proces door Amazon wordt afgehandeld.
  • Je mag niet handel drijven met of reclame sturen naar Amazon-klanten, noch ze op enigerlei wijze afleiden van het Amazon-verkoopproces. Deze regel geldt ook tijdens toegestane communicatie, zoals het beantwoorden van vragen van kopers over je producten of hun bestellingen.

Dingen om te doen

  • Verwerk alle bestellingen binnen de beloofde doorlooptijd en verzendvensters, en verzend precies wat je te koop aanbiedt.
  • Leg duidelijk je verzend-, retour- en terugbetalingsbeleid en -processen uit, samen met andere relevante informatie.
  • Verstuur geen berichten naar klanten behalve communicatie die nodig is voor de uitvoering van de bestelling en de bijbehorende klantenservice.
  • Reageer snel op vragen van kopers over de status van hun bestelling.
  • Bedenk dat klanten verwachten dat verkopers hetzelfde niveau van klantenservice bieden als wat ze gewend zijn van Amazon. Als je niet aan die norm voldoet, kun je te maken krijgen met een aantal ontevreden klanten.
  • Wees beleefd en geduldig met klanten wanneer ze om informatie vragen, producten retourneren of terugbetalingen aanvragen.

Dingen om te vermijden

  • Klanten omkopen voor positieve feedback.
  • Klantcommunicatie gebruiken voor marketingdoeleinden, of kopers naar je eigen website of een website van derden sturen in je e-mails.


Wat je moet weten over verkopen op Amazon


Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates