Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Verzending van minder dan een vrachtwagenlading of verzending van vrachtwagenlading naar Amazon regelen

Belangrijk: Het niet naleven van de FBA-vereisten voor productvoorbereiding, veiligheidseisen en productbeperkingen kan resulteren in de weigering van voorraad bij het Amazon Fulfillment Center, verwijdering of retournering van voorraad, blokkering van toekomstige verzendingen naar het Fulfillment Center, of kosten die in rekening worden gebracht voor de voorbereiding of niet-naleving in het Fulfillment Center. Deel deze vereisten met je transportdienst of leverancier om ervoor te zorgen dat ze volledig worden begrepen en nageleefd.

De volgende vereisten zijn van toepassing op alle LTL/FTL-bezorgingen die naar Amazon Fulfillment Centers worden verzonden.

Palletvereisten

Alle verzendingen van niet-kleine pakketten moeten op een pallet worden verzonden.

Gebruik bij het leveren van voorraad aan EU-landen 800 x 1200 mm euro/CHEP.

Wij accepteren alleen houten pallets van 1000 x 1200 mm die van 4 zijden toegankelijk zijn en van GMA klasse B of hoger zijn, en CHEP-pallets van 1000 x 1200 mm bij het bezorgen van voorraad in het Verenigd Koninkrijk.

  • Andere palletformaten kunnen worden geweigerd.
  • Palletuitwisseling is niet beschikbaar.
  • Pallets die internationaal worden verzonden, moeten een warmtebehandeling hebben gehad volgens de ISPM-15-standaard.
  • Gebroken of beschadigde pallets zijn niet acceptabel en kunnen op kosten van de verkoper worden afgewezen.

Amazon Fulfillment Centers kunnen de bezorging van oceaancontainers momenteel niet accepteren. Bovendien is voor bezorgingen waarbij de verzending niet op een pallet staat, vooraf een uitzonderlijke machtiging nodig, waarbij het businessteam van Amazon rechtstreeks contact met je opneemt voor goedkeuring en inschrijving.

Zeecontainers en verzendingen die niet op een pallet staan en waarvoor geen machtiging is gegeven, kunnen in de dok worden geweigerd, op jouw kosten aan je worden geretourneerd of onderhevig zijn aan toepasselijke niet-nalevingskosten.

Notitie: Je kunt je voorraad naar Amazon Fulfillment Centers in de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje verzenden via een volle zeecontainerlading (FCL), een minder dan een containerlading (LCL) en luchtvracht met Amazon Global Logistics als transportdienst.

Etikettering en voorbereiding van pallets

  • Elk pallet moet zijn voorzien van een etiket met de naam van de leverancier, het aflever- en verzendadres, de inkoopordernummers, het aantal dozen en het palletnummer (____ van _____pallets) in de rechterbovenhoek aan een van de zijkanten van de lading, zodat deze gemakkelijk kan worden opgemerkt.
  • Alle pallets moeten soortgelijke items bevatten wanneer de hoeveelheden dit toelaten. Alle pallets met gemengde maar visueel vergelijkbare producten moeten worden voorzien van een etiket met daarop 'mixed merchandise' of 'mixed SKU-codes' (bijvoorbeeld gewone en breedbeeldversies van een VHS of dvd die verpakt zijn in vergelijkbare dozen).
  • De dozen op pallets mogen de standaardgewichtslimiet van 23 kg niet overschrijden, tenzij ze één extra groot item bevatten dat zwaarder is dan 23 kg. Afzonderlijke dozen met een gewicht van meer dan 15 kg moeten worden gemarkeerd met 'Heavy package' (zichtbaar vanaf de bovenkant en zijkanten van elke zware verzending). De inhoud van dozen met een gewicht van meer dan 23 kg moet worden verdeeld in kleinere transporthoeveelheden.
  • Geef het aantal etiketten aan dat je nodig hebt (één per doos) en print ze met een laserprinter. Gebruik geen inkjetprinter, aangezien streepjescodes onscanbaar kunnen worden wanneer er inktvlekken ontstaan of de inkt uitloopt.

    Plaats op de buitenkant van iedere doos een etiket en zorg ervoor dat de inhoud van de doos overeenkomt met het doosnummer in het verzendplan.

  • Plaats de etiketten zo dat ze goed zichtbaar zijn bij het uitpakken van de pallet in het Fulfillment Center en plak ze niet over de naad van de doos.
  • Alle pallets moeten in doorzichtig plastic rekfolie worden verpakt met een melding 'do not break stretchwrap' of 'do not break down' aan de transportdienst. Pallets die in zwart/ondoorzichtig rekfolie zijn verpakt, kunnen worden geweigerd.
  • Enkelgestapelde pallets mogen niet meer dan 180 cm hoog zijn. Dubbelgestapelde pallets: 2,7 meter voor DE/CEE en 3 meter voor het VK, FR, IT en ES (inclusief de hoogte van de pallet). In de tabel met FC-bijzonderheden staan de FC's die dubbelgestapelde bezorgingen accepteren. Raadpleeg de adressen en bezorgingsvoorwaarden van FC's in de EU voordat je items verzendt.
  • Het totale gewicht van de pallet mag niet hoger zijn dan 500 kg.
  • Alle Amazon Fulfillment Centers accepteren dubbelgestapelde pallets, mits deze veilig kunnen worden geladen en gelost en geen productschade veroorzaken tijdens het transport.
  • Er moet minstens 30 cm ruimte zijn tussen de bovenkant van de pallets en het dak van het voertuig en minstens 30 cm tussen de achterkant van de laatste pallet en de achterkant van het voertuig.

Cognossement (BOL)

Als er twee of meer bestellingen vanaf dezelfde afhaallocatie naar hetzelfde Amazon Fulfillment Center worden verzonden en de vereiste bezorgdatum hetzelfde is, consolideer je bestellingen in één verzending met één cognossement.

  • Op het cognossement moeten alle Amazon-referentie-ID's (inkooporders) in de verzending staan. Amazon-referentie-ID's zijn te vinden op de pagina Bestaande verzending bekijken.
  • Het cognossement moet de hoeveelheid dozen en pallets per verzending bevatten.
  • Indien mogelijk dient de verkoper het cognossementsnummer op het etiket van de doos of pallet te vermelden. Hierdoor kan de vracht bij bezorging in een Amazon Fulfillment Center snel geverifieerd worden.
  • Combineer geen bestellingen van Amazon en van andere klanten in dezelfde verzending.
  • De originele cognossementsgegevens moeten ter beschikking worden gesteld aan de transportdienst, zodat deze vooraf een bezorgafspraak kan maken.

Voertuigvereisten

  • Palletbezorgingen moeten worden uitgevoerd door een voertuig dat in staat is om achteruit naar ons laadperron te rijden en dat aan de achterkant toegankelijk is voor een pallettruck (PPT) of vorkheftruck (FLT). Het voertuig moet 7,5 ton of meer wegen en een versterkte vloer hebben.
  • Gelede voertuigen moeten bij voorkeur stevige zijkanten en een vlakke vloer hebben (geen verhoogd metaalwerk of transporthaken) en een veilige werkbelasting (SWL) van minstens 5 ton hebben.
  • Palletbezorgingen moeten worden uitgevoerd door voertuigen met voldoende hoofdruimte zodat medewerkers van Amazon een pallet via de achterkant van het voertuig met een vorkheftruck kunnen uitladen.
  • Palletbezorgingen moeten minstens 30 cm tussenruimte tussen de achterkant van het voertuig en de voorraad hebben zodat er ruimte is voor een laadplank.
  • Palletbezorgingen moeten minstens 30 cm tussenruimte tussen de bovenkant van de voorraad en het dak van het voertuig hebben zodat de pallettruck voldoende ruimte heeft om de pallet op te tillen en de items te lossen.
  • Transportbusjes, privévoertuigen (auto's), diepladers, trucks met rollenbaan, sprinters en vrachtwagens van minder dan 7,5 ton worden niet geaccepteerd als geschikte voertuigen voor het leveren van palletbezorgingen, omdat de pallettrucks niet kunnen worden gebruikt om de pallets uit te laden.
  • Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om ervoor te zorgen dat het voertuig vrij is van obstakels die een gezondheids- of veiligheidsprobleem kunnen veroorzaken, of die schade kunnen veroorzaken aan Amazon-apparatuur die wordt gebruikt om het voertuig uit te laden, zoals verpakkingsbanden. Als dit niet gebeurt, kan de transportdienst aansprakelijk worden gesteld voor eventuele reparaties aan Amazon-apparatuur die door deze obstakels is beschadigd.
  • 'Drag-and-drop-' en 'wagon-and-drag'-trailers zijn niet toegestaan.
Notitie: Raadpleeg de adressen en bezorgingsvoorwaarden van FC's in de EU voor de beperkingen van specifieke voertuigen per logistiek centrum

Bezorgafspraken inplannen

  • Voor iedere bezorging bij een Amazon fulfillment center moet de verkoper of de transportdienst minimaal 24 uur van tevoren een bezorgafspraak aanvragen.
  • Alle boekingsaanvragen moeten via Carrier Central worden gedaan.
  • De verkoper moet de transportdienst voorzien van een volledige lijst van Amazon-referentie-ID's (inkooporders), PRO-nummers en FBA-verzending-ID's die zijn opgenomen op of bij het cognossement en moet de transportdienst vertellen dat Amazon deze informatie nodig heeft bij het inplannen van een dokafspraak. Verkopers kunnen het boekingsformulier gebruiken om verplichte informatie aan de transportdienst te verstrekken.
  • De transportdienst moet het aantal dozen en pallets opgeven bij gebruik van Carrier Central.
  • De transportdienst moet het opgegeven aantal in het Carrier Central-systeem ook daadwerkelijk bezorgen.
  • Ladingen worden niet geaccepteerd zonder ingeplande afspraak.
  • Alle bezorgingen moeten op tijd aankomen. Als je verzending vertraagd is vanwege onvoorziene gebeurtenissen, moet Amazon hiervan op de hoogte worden gesteld. Stuur een e-mail naar Amazon (NOC) en neem contact op met de fulfillment center-bewaker bij de poort. Raadpleeg voor meer informatie de adressen en bezorgingsvoorwaarden van fulfillment centers in de EU. Desbetreffende wijzigingen in de planning worden gemaakt op basis van beschikbaarheid.
Notitie: Raadpleeg de adressen en specifieke bezorgingsvoorwaarden van fulfillment centers in de EU voor de beperkingen van specifieke voertuigen per logistiek centrum

In april 2021 gaan we over van Amm naar Finsterwalder voor verzendingen naar fulfillment center WRO5. Vanaf 26 april 2021 wordt bij verzendingen voor de Duitse marketplace die zijn toegewezen aan WRO5 het Finsterwalder-adres weergegeven. Andere verzendingen voor de Duitse marketplace die zijn toegewezen aan fulfillment centers in Polen en Tsjechië, worden nog doorgestuurd naar Amm.

Notitie: Neem contact op met je transportdienst om te weten te komen of je een afspraak moet plannen en hoe het boekingsproces werkt. Informeer altijd je transportdienst, zowel externe diensten als transportdiensten die eigendom zijn van Amazon, om een soepele bezorging te garanderen.

Finsterwalder: Om een afspraak in te plannen voor een verzending van minder dan een vrachtwagenlading of verzending van een vrachtwagenlading met Finsterwalder in Halle (Saale), moet je transportdienst een afspraak boeken bij Finsterwalder Booking.

Versand durch Amazon:
[Your Amazon Company Name]
Finsterwalder Transport und Logistik GmbH
Schieferstraße 16 
06126 Halle/Saale 

Amm: Om een afspraak in te plannen voor een verzending van minder dan een vrachtwagenlading of verzending van vrachtwagenlading met Amm-hub in Nürnberg, moet de transportdienst het X-Dock-formulier van Amm invullen en het opsturen naar amazon-fba@amm-spedition.de.

Versand durch Amazon:
[Your Amazon Company Name]
c/o Amm GmbH & Co KG Spedition
Hamburger Str. 99
90451 Nürnberg   

Veelvoorkomende redenen voor weigering van een bezorging

  • Onjuist type voertuig (pallettruck kan vanaf de dok niet in het voertuig).
  • Geen afspraak ingepland.
  • Vroege of late bezorging.
  • Kan geen toegang krijgen tot de voorraad vanwege onbekende oorzaken van Amazon.
  • Onveilig voertuig of onveilig pallet.
  • Vracht waarmee is geknoeid.
  • Beschadigde vracht.
  • Geen papierwerk voor bezorging.
  • Ontoegankelijke pallets (geen toegang vanaf de dok).
  • Voertuigen waarbij Amazon de voorraad niet via de achterkant van het voertuig kan uitladen.
  • Aanstootgevend gedrag van of gebrek aan medewerking door bestuurders.
Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates