Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Vereisten voor productafbeeldingen

Voor elke productpagina in de Amazon Store is ten minste één productafbeelding vereist. We raden je aan om zes afbeeldingen en één video aan te leveren. Goede afbeeldingen maken het voor klanten gemakkelijk om het product te beoordelen. Afbeeldingen moeten duidelijk, informatief en aantrekkelijk zijn. De eerste afbeelding op de productpagina is de hoofdafbeelding en wordt getoond aan klanten in zoekopdrachten. De hoofdafbeelding mag alleen het te koop aangeboden product weergeven tegen een witte achtergrond en het product moet het hele kader vullen. Aanvullende afbeeldingen moeten het product in gebruik tonen of in een bepaalde omgeving, vanuit verschillende hoeken of met verschillende kenmerken uitgelicht.

Belangrijk: Je vindt in de Stijlgidsen voor productpagina's een lijst met de afbeeldingsnormen van Amazon die specifiek zijn voor sommige productcategorieën bij de corresponderende categorie. Houd er rekening mee dat in geval van overlappingen of conflicten de richtlijnen voor de afzonderlijke categorie voorrang hebben.

Problemen met afbeeldingen

Wanneer je je afbeeldingsbestanden uploadt, worden ze gecontroleerd om te bevestigen dat ze aan technische bestandsvereisten voldoen. Bestanden die niet aan deze vereisten voldoen, worden niet naar je productvermeldingen geüpload. Wanneer afbeeldingen van meerdere verkopers worden ontvangen, geeft Amazon de voorkeur aan de afbeeldingen die voldoen aan de stijlgidsen en normen.

Als de afbeeldingen bij je Amazon-productvermeldingen niet voldoen aan deze vereisten voor productafbeeldingen of in strijd zijn met het verkoopbeleid en de gedragscode van de verkoper, kunnen de productvermeldingen uit zoekresultaten worden verwijderd totdat er een afbeelding wordt verstrekt die aan de eisen voldoet.

Heb je problemen met het uploaden van afbeeldingen? Zie Problemen met afbeeldingen voor meer informatie en afbeeldingsvoorbeelden.

Sitestandaarden voor ALLE productafbeeldingen

  • Afbeeldingen moeten het product dat te koop is accuraat weergeven.
  • Afbeeldingen moeten overeenkomen met de producttitel.
  • Het product moet ten minste 85% van de afbeelding vullen.
  • Voor een optimale zoomervaring voor productpagina's moeten bestanden aan de langste zijde 1600 pixels of groter zijn. Het is aangetoond dat zoomen bijdraagt aan de verkoop. Als je niet aan deze eis kunt voldoen, is het kleinste bestand dat je voor zoomen kunt gebruiken 1000 pixels en is het kleinste bestand voor de site 500 pixels.
  • Afbeeldingen mogen niet groter zijn dan 10.000 pixels aan de langste zijde.
  • Afbeeldingen moeten de bestandsindelingen JPEG (.jpg of .jpeg), TIFF (.tif), PNG (.png) of GIF (.gif) hebben. JPEG heeft de voorkeur. Onze servers ondersteunen geen geanimeerde .gifs.
  • Afbeeldingen mogen niet wazig zijn, of uitvergrote pixels of gekartelde randen hebben.
  • Afbeeldingen mogen geen naaktheid bevatten of seksueel suggestief zijn. Babypakjes, ondergoed en zwemkleding voor kinderen en baby‘s mogen niet op een menselijk model worden getoond.
  • Afbeeldingen mogen geen Amazon-logo's of -handelsmerken bevatten, noch varianten of aanpassingen hiervan, of iets dat precies lijkt op de logo's en handelsmerken van Amazon. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, woorden of logo's met de termen AMAZON, PRIME, ALEXA of het ontwerp met de Amazon-smile.
  • Afbeeldingen mogen geen badges bevatten die op Amazon worden gebruikt, noch varianten of aanpassingen daarvan of iets dat precies lijkt op dergelijke badges. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, 'Amazon's Choice', 'Premium Choice', 'Amazon Alexa', 'Compatibel met Amazon Alexa', 'Bestseller' of 'Topverkoper'. Raadpleeg de richtlijnen voor het gebruik van handelsmerken voor meer informatie.

Sitestandaarden voor hoofdproductafbeeldingen

  • Hoofdafbeeldingen moeten een zuiver witte achtergrond hebben (zuiver wit past bij de zoek- en productpagina's van Amazon; RGB-kleurwaarden 255, 255, 255).
  • Hoofdafbeeldingen moeten professionele foto's van het daadwerkelijke product zijn (tekeningen, illustraties, mock-ups of tijdelijke aanduidingen zijn niet toegestaan). De items mogen geen niet-inbegrepen accessoires of rekwisieten bevatten die de klant in verwarring kunnen brengen.
  • Hoofdafbeeldingen mogen geen tekst, logo's, randen, kleurblokken, watermerken of andere afbeeldingen bevatten die over een product heen of op de achtergrond staan.
  • Hoofdafbeeldingen mogen niet meerdere weergaven van één product bevatten.
  • Hoofdafbeeldingen moeten het volledige product dat te koop is weergeven. Afbeeldingen mogen niet de rand van het kader raken of worden afgesneden, met uitzondering van sieraden (bijvoorbeeld kettingen).
  • Hoofdafbeeldingen moeten producten buiten hun verpakking weergeven. Dozen, tassen of etuis mogen niet in de afbeelding worden weergegeven, tenzij ze een belangrijk productkenmerk zijn.
  • Hoofdafbeeldingen mogen geen menselijk model tonen dat zit, knielt, leunt of ligt; het uitdrukken van verschillende fysieke mobiliteiten met ondersteunende technologie wordt echter aangemoedigd (rolstoelen, prothesen enz.).
  • Hoofdafbeeldingen van accessoires en kleding in multi-packs moeten vlak (zonder model) worden gefotografeerd.
  • Hoofdafbeeldingen van kledingaccessoires mogen geen enkel deel van een paspop weergeven, ongeacht het uiterlijk van de paspop (doorschijnend, ondoorschijnend, met huidtint, frame of hanger).
  • Hoofdafbeeldingen voor dames- en herenkleding moeten het product tonen op een menselijk model.
  • Alle afbeeldingen van kleding voor kinderen en baby‘s moeten vlak (zonder model) worden gefotografeerd.
  • Hoofdafbeeldingen van schoenen moeten één schoen tonen, naar links gericht onder een hoek van 45 graden.

Als je je eigen afbeeldingen maakt, vind je mogelijk onze zelfbedienings-afbeeldingsproducten en fotografievideo's nuttig.

Links voor hulp bij het oplossen van problemen

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates