Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Hoe reageer je op een melding van een A-tot-Z-garantieclaim (aangeduid als 'Claim(s)' in deze Hulp-pagina)?

Als we tijdens een claimonderzoek vaststellen dat aanvullende informatie nodig is, nemen we per e-mail contact met je op met een verzoek om meer informatie en geven we op je Seller Central-startpagina een over A-tot-Z-garantieclaimmelding waarvoor je aandacht is vereist. Dit kan (maar is niet beperkt tot) de volgende informatie omvatten:

  • Voor bezorgingsgerelateerde claims: Verzendmethode, bezorgingsbewijs, trackingnummer en gegevens van de transportdienst.
  • Voor retourgerelateerde claims: Geschiktheid van retouraanvraag, binnenlands retouradres, verzendgegevens van retourzendingen (zoals retouretiket)
  • Elke correspondentie tussen de koper en jou waaruit blijkt dat je met de koper hebt gesproken of een e-mailbericht van de koper hebt ontvangen met een ontvangstbevestiging van de bestelling en/of tevredenheid over de transactie.

Als je niet binnen 48 uur reageert op ons verzoek om aanvullende informatie, wordt de claim toegekend ten gunste van de koper en wordt je account voor het claimbedrag gedebiteerd. Deze claim wordt weergegeven in de status van je account of de statistieken van het Percentage defecte bestellingen (ODR).

Reageren op een claimmelding:

1. Kies in het menu Prestaties de optie A-tot-Z-garantieclaims.

2. Zoek in het tabblad Actie vereist (het standaardtabblad) naar de betreffende claim en selecteer Reageren op Amazon.

3. Voer je opmerkingen in het tekstvak in en voeg alle informatie toe die ons kan helpen de claim en je positie over de vraag of deze moet worden toegekend beter te begrijpen. Houd er rekening mee dat het tekstvak geen bijlagen ondersteunt. Als je documenten wilt bijvoegen, gebruik dan Berichten koper-verkoper om documenten bij te voegen en naar de koper te sturen. Vermeld daarnaast in je reactie A-tot-Z-garantieclaim dat je aanvullende informatie (bijvoorbeeld POD) hebt bijgevoegd in Berichten koper-verkoper.

4. Wanneer je dit hebt gedaan, klik je op Indienen.

We raden je aan om je e-mail vaak te controleren, zodat je weet wanneer je actie moet ondernemen met betrekking tot claims. Onmiddellijk reageren op claims is van cruciaal belang om minnelijke schikkingen te bereiken. Raadpleeg onze Hulp-pagina Percentage defecte bestellingen (ODR) voor meer informatie over de invloed van claims op je accountstatus.

Bekijk de Hulp-pagina Over A-tot-Z-garantieclaims voor meer informatie over claims.

Notitie: Het A-tot-Z-garantiebeleid is anders voor Amazon Pay-transacties. Je kunt de Amazon A-tot-Z-garantie voor verkopers op de Amazon Pay-website.
Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates